Co robić, gdy Ryanair odwołuje lot?
Dziś będzie z innej niż zazwyczaj beczki. Wszyscy kochają Ryanaira, bo można latać za grosze. Ta miłość trochę przygasa, kiedy pojawiają się komplikacje z lotem. Moja lekko przygasła, ale nie na tyle, żeby przestać nim latać. Przygasła wystarczająco, żeby podzielić się z Wami tym, czym Ryanair niekoniecznie chce…
Niektórzy z Was wiedzą z facebookowego fanpage’a, że w drodze powrotnej z Portugalii (którą pod koniec stycznia odwiedziłam) spotkała nas niezbyt przyjemna przygoda w postaci odwołanego lotu. Akurat w czwartek, nasz dzień powrotu do Polski na europejskich lotniskach trwał strajk kontrolerów lotniczych i tylko nieliczne połączenia były realizowane. Pech chciał, że jednego z naszych dwóch lotów nie było wśród wybranych. Udało nam się dolecieć rano z Porto do francuskiego Beauvais, lot do Wrocławia był skasowany. Dowiedzieliśmy się o tym poprzedniego wieczora z maila, w którym przewoźnik poinformował w dwóch zdaniach o anulowanym locie (bez podania przyczyny) i możliwościach, które mamy: przebukować lot na inny termin (najbliższy do Wrocławia za 3 dni, co nie wchodziło w rachubę) lub otrzymać zwrot pieniędzy za bilet (ale po co mi jakieś grosze, jak za nie nie wrócę do kraju?). Żadnych więcej wskazówek, żadnej infolinii (ta, którą mają działa do godziny 18…).
No tak, tanie linie – czego się spodziewać? Jako że przez internet nie udaje mi się nic sensownego znaleźć, postanawiamy poczekać i dowiedzieć się na lotnisku, jakie inne możliwości mamy, bo żadna z zaoferowanych przez Ryanaira nam nie odpowiada. Po przylocie idziemy do informacji lotniskowej, bo tanie linie nie mają swoich przedstawicielstw na lotniskach, bo… są tanie. Pracownik proponuje nam zmianę lotu na wieczorny do Krakowa, bo ten akurat wyleci. Świetnie, dotrzemy przed piątkiem! Mamy jednak spędzić prawie cały dzień na lotnisku, a potem jeszcze dojechać z Krakowa do Wrocławia. Przecież trzeba coś zjeść, zapłacić za bilety pociągowe/autobusowe. Ale o przysługujących zgodnie z prawami pasażera zwrotach Ryanair w mailu i na stronie już nie informuje. Pracownik informacji powiedział, żeby zostawić paragony i wysłać je przewoźnikowi do Irlandii, to odda pieniądze za poniesione koszty. I właśnie to jest ta tajemna wiedza, którą Ryanair bardzo niechętnie dzieli się ze swoimi pasażerami. No bo komu się chce zbierać paragony, pisać jakieś pismo (po angielsku) i wysyłać do Irlandii dla niewielkiego zwrotu? Poza tym, nie wiadomo w ogóle czy oddadzą… Już lepiej machnąć ręką i cieszyć się, że udało się dotrzeć do domu.
No właśnie nie! Skoro wedle prawa przysługuje zwrot, nawet najmniejszy to warto się o niego upomnieć. Dla zasady, dla przeżytego stresu (tak, to jest spory stres, kiedy wiesz, że MUSISZ wrócić, bo przepadnie Ci dobre zlecenie, jeśli nie zdążysz na czas) i wszystkich niedogodności, które wynikły z opóźnienia lub anulowania lotu. Szczególnie wtedy, gdy koszty poniesione w związku z anulowaniem lotu przewyższają te wydane na bilet (umówmy się, o to w Ryanairze nie trudno). Oddadzą. Miejcie jednak na uwadze, że nie oddają za wszystko jak leci – my wzięliśmy do obiadu po piwie i za nie zwrotu nie dostaniemy, bo „nie jest to wydatek konieczny”. Czyżby? 😉 Nie należy więc przesadnie szastać na lewo i prawo z myślą, że „przecież oddadzą za wszystko”. Strzelam, że pamiątki z lotniskowego sklepu też nie będą koniecznym wydatkiem. Trzeba się zatem ograniczyć do jedzenia i noclegu.
Warto też pamiętać, że kiedy linia lotnicza nie przyjmuje reklamacji, a powinna zgodnie z obowiązującym ją rozporządzeniem europejskim EU261/2004 (tutaj jego treść), możecie złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który może pomóc w egzekwowaniu praw pasażerów od przewoźników (tutaj znajdziecie wymogi i formularz skargi). Pamiętajcie jednak, że skargę można złożyć dopiero wtedy, kiedy reklamacja złożona bezpośrednio do linii nie przyniosła oczekiwanych efektów.
Jak dostać odszkodowanie?
Czasem (oprócz zwrotu kosztów, o których pisałam powyżej) możemy również ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczej. Podstawy do odszkodowania określa wspomniane rozporządzenie, ale fakt jest taki, że przysługuje ono już w przypadku opóźnionego o więcej niż 3 godziny lotu. Oczywiście, są wyjątki. Np. kiedy lot został opóźniony lub odwołany z powodu złej pogody albo strajku na odszkodowanie raczej nie mamy co liczyć. Można o to walczyć samemu lub skorzystać z usług firmy, która ściąga z nas nieprzyjemny obowiązek użerania się z liniami lotniczymi, bo profesjonalnie zajmuje się odszkodowaniem. Wersja szybsza, łatwiejsza i, zapewne, skuteczniejsza niż samodzielnie działanie, ale firma pobierze procent od odszkodowania. Plusem jest to, że procent pobierany jest od wygranego odszkodowania, a nie od samego faktu wynajęcia firmy. Polecamy wtedy, kiedy nie ma się czasu ani siły na walkę o swoje. Dobrze jednak sprawdzić najpierw jak to działa, zostawić dane i dowiedzieć się od profesjonalistów, jakie macie szanse na otrzymanie odszkodowania (nie musicie od razu zgłaszać szkody, choć i to nic was nie kosztuje do momentu odzyskania odszkodowania).
Zatem krok po kroku co zrobić, kiedy Ryanair odwołuje lot:
- Poznać wszystkie możliwości, jakie mamy. Najlepiej na lotnisku, bo tam dowiemy się więcej niż na stronie czy w zdawkowym, olewającym mailu.
- Zapoznać się z zasadami i regulaminem Ryanair i przede wszystkim z europejską konwencją praw pasażera (wspomniane rozporządzenie EU261/2004). Jest też dostępna na lotnisku.
- Jeśli decydujemy się na zwrot pieniędzy za bilet, to pozostałych punktów czytać nie trzeba.
- Jeśli decydujemy się zmienić rezerwację i przysługuje nam posiłek/nocleg zgodnie z konwencją, zbierać paragony.
- Jeśli lecimy do innego miasta niż to, do którego był pierwotny lot, zachować bilet z tego miasta do naszego docelowego.
- Po powrocie zebrać paragony, bilety i je skserować.
- Wydrukować mail z informacją o anulowaniu lotu.
- Napisać pismo z opisem sytuacji oraz wyszczególnieniem poniesionych wydatków. Załączyć do niego kopie paragonów, biletów, wydrukowany mail.
- Pójść na pocztę i wysłać to do Irlandii – tej „normalnej”, nie północnej, jak zapytała Pani na poczcie, chcąc znaleźć odpowiedni kod 🙂 Oto adres Ryanaira:
Ryanair Ltd.
Corporate Head Office
Airside Business Park
Swords
Co. Dublin, Ireland - Czekać na informację zwrotną o sposobie zwrotu kosztów. Najlepiej poza wysłaniem reklamacji pocztą tradycyjną, wysłać ją również mailowo i w razie długiego oczekiwania na dopowiedź, upominać się o nią mailowo.
I tyle. Proste? Proste i warte wydania tych kilku złotych na zagraniczny znaczek pocztowy!
Uważacie, że te informacje są przydatne? Podzielcie się, może komuś z Waszych znajomych też się przydadzą!
[ezcol_1third][/ezcol_1third] [ezcol_1third][/ezcol_1third] [ezcol_1third_end][/ezcol_1third_end] Jeśli zarezerwujecie lot, noclegi lub samochód, my dostaniemy parę groszy. Waszej rezerwacji nie zrobi to różnicy, a my wprawdzie kokosów nie zarobimy, ale zawsze na jakiś obiad czy wino się uzbiera ???? Dziękujemy!
52 Komentarze
jaroslaw
Nie wiedziałem, że należy mi się coś z racji opóźnionego lotu. Następnym razem powalczę o swoje 🙂
Daria
Hej, mozna pisac po polsku, ja raz pisalam po polsku raz po hiszpańsku i za kazdym razem odpowiedz byla w mniej niz tydzien, w kolejny pieniądze byly juz na koncie. Bez gadania. Mozna wyslac prosbe o odszkodowanie przez formularz na stronie chociaż ciężko go oczywiście znaleźć ???? w załącznikach dodaje w pdf opis sytuacji i wszystkie rachunki jak leci. Kiedyś odbierałam chlopaka z lotniska w Kato zamiast w Krakowie to nie dosc ze mi zwrocili jakos wyliczony ekwiwalent za paliwo to za parking w Katowicach tez. Oni juz sobie zdecyduja. W Ryanairze tez pracuja ludzie i doskonale wiedzą w jakich sytuacjach nie ma dyskusji, sa dosyc wyrozumiali. My tez powinniśmy byc. Biedna dziewczyna z informacji czy infolinii często jeszcze nie wie o odwolanym locie jak 200 osob rzuca sie na nia ze skarga, a jak jest to wiecej lotow to nie maja sily przerobowej… To sa tylko pracownicy w żadnym wypadku nie odpowiedzialni za opóźnienia. A jesli chodzi o firmy zalatwiajace za nas formalnosci – biora 25%. Wiec jesli masz troche czasu – CE261 nie jest trudnym dokumentem ani jakos szczególnie dlugim, lepiej zalatwic to samemu bo to czesto jest kwestia 100-150€ co sobie rzekomi adwokaci odbiora.
Koralina
Hej! Dzięki za aktualizację, te informacje na pewno się komuś przydadzą! 🙂
Jarek
A co zrobić jeśli lecę z przesiadką i pierwszy lot zostaje odwołany? Oni oczywiście znajdą lot alternatywny ale do miasta przesiadkowego gdzie nasz opłacony powrotny już przepadł.. i co dalej?
Bartek
To trochę lipa, jak kupujesz 2 osobne loty na 2 osobnych biletach to trochę kwas :/ Kupując 2 loty w tanich liniach zawsze ryzykujemy, pewność mamy jedynie w regularnym, gdy wszystkie loty mamy „na jednym bilecie”. Nam na szczęście posypał się drugi lot, nie pierwszy.
Michal Skorko
Witam, jestem wlasnie w „na zywo” w sytuacji bardzo podobnej do twojej – dowiedzialem sie 3 godziny temu z SMS’a ze „lot zostal odwolany”. Jestem na Krecie, przez nastepne 4 dni ma byc strajk – co zrobic? Jechac na lotnisko i starac sie przebukowac bilet na jakis inny lot? Co jesli to nie bedzie mozliwe?
Oferty innych przewoznikow na najblizsze dni to mniej wiecej 4k PLN od glowy (jest nas 4ka+1,5 roczne dziecko).
Mieszkanie mam wynajete do niedzieli (dzien odwolanego lotu).
Rano planuje jechac na lotnisko, na ktorym przedstawicieli Ryanaira nie spotkam na 100%.
Bede wdzieczny za pomoc.
Koralina
Oczywiście, że jechać na lotnisko. To, że nie ma tam przedstawiciela linii, to nie znaczy, że obsługa lotniska nie pomoże. Skoro to strajk, to na pewno będzie więcej odwołanych lotów i obsługa będzie pomagać pasażerom, a oni będą najlepiej poinformowani, na kiedy mogą przebukować lub jakie są alternatywy lotów. Możecie też próbować dzwonić na infolinię ryanaira dowiedzieć się u źródła, choć nie wiem, czy uda się dodzwonić akurat, ale próbować warto 🙂 Powodzenia, trzymamy kciuki!
Gabriela
Hej, jesteśmy w podobnej sytuacji.
Lecicie z Chanii czy z Heraklionu?
Możesz mi powiedzieć czego udało Ci się dowiedzieć na lotnisku?
Czy jest jakaś szansa wylotu z Krety do 11.10?
Pozdrawiam
detritusdread
My dokładnie w takiej samej sytuacji byliśmy w sobotę. byliśmy w Atenach w trzy osoby, każda z nas koniecznie i nieuchronnie musiała być w Polsce w poniedziałek. Ryanair łaskawie piątek w nocy przesłał informację esemesową że lot jest odwołany, bez żadnych informacji, szczegółów nic. Jak zobaczyliśmy w jakim tempie rosną ceny biletów lotniczych na wyloty z Grecji, niezależnie od kierunku, bo wszyscy wpadli w panikę i uciekali z Grecji, kupiliśmy bilety do Polski sami. Polecielismy do Warszawy przez Istambuł i Wieden. Bilety kupiliśmy w nocy w piątek nie jadąc wcześniej na lotnisko, bo czuliśmy przez skórę że nie ma co z tym czekać i faktycznie samolot kiedy rezerwowałem lot miał jeszcze sporo pustych miejsc a ten który wylatywaliśmy nie miał ani jednego, a był to 400 osobowy airbus a 330-400… macie moze porady? czy mamy szansę odzyskać jakieś pieniądze? dodam że strajk finalnie został odwołany o czym dostaliśmy smsa dokładnie jak wylądowaliśmy w Polsce po prawie 11 h podróży….
Pozdrawiam Krzysiek
Koralina
Nie wiem jak to wygląda w przypadku, w którym sami kupujecie sobie bilety na inny lot. Obstawiam, że nie oddadzą, ale musisz się dowiedzieć. Polecam sprawdzić stronę ULC i zapoznać się z prawami pasażera oraz dowiedzieć bezpośrednio u Ryanaira, co i jak w tej sytuacji zamierzają zrobić. Będziecie wtedy wiedzieć, co Wam przysługuje, co oni oferują i czy możecie reklamować i ubiegać się o rekompensatę czy zwrot.
Michal Skorko
Witam, ostatecznie kupilem bilety na 15nastego z Aten do Polski – jednak z niego nie skorzystalem.
Sytuacja sie jednak nieco bardziej skomplikowala:
a) ryanair przywrocil lot ktorym mialem leciec 09/10/2016
b) na lotnisku byl taki burdel ze moj bagaz wylecial a ja pocalowalem bramke 😉
c) czekalem 5h na propozycje od Ryanaira, ostatecznie dali mi lot o 17:15 09/10/2016 do Salonik; i z Salonik do Polski 10/10/2016
tak wiec teraz ryanair twierdzi ze wszystko bylo ok – a jak bylo wiadomo…
jakoze przyszedl czas sie z tym wszystkim jakos uwinac, to planuje zglosic sie po odszkodowanie 400 euro/pasazer z tytulu opoznienia lotu (i komplikacji)…
ponadto odzyskalem z lotu 25% kasy ktora zaplacilem za dodatkowy lot; na reszcie tej kwoty juz postawilem krzyzyk.
jakies rady co do tego gdzie teraz wyslac swoj request?
bo boty/konsultanci ryanair mowia ze nic mi sie nie nalezy (jezyk polski i angielski testowalem) i ze moge na ogolny kontakt pisac.
Koralina
Tak, jak pisałam we wpisie i wcześniej w komentarzach – zapoznaj się z rozporządzeniem EU261/2004 i ewentualnie skonsultuj z Urzędem Lotnictwa Cywilnego, bo to wszystko zależy od przyczyny odwołania lotu. Są też firmy, które się zajmują tym zawodowo, może one pomogą więcej, bo ja się na tym aż tak nie znam – pisałam, jak ja to zrobiłam na bazie własnego doświadczenia.
Berenika
Jak się zalonczyla Twoja przygoda? Sama wlasnie czekam na lorniaku w Atenach, poniewaa Ryianar odwołał lot, a na infolinii powiedzieli, że mam coś kupić na wlasna reke. Co prawda nagrałam te rozmowę, ale wiadomo, że najszybszy powror do Polski, to połączenie LOTem, które jest o wiele droższe od biletow ryianaira, więc obawiam się, że nie będzie problem ze zwrotem pieniędzy.
lukaszklosinski
Pierwszy raz słyszę o takich cudach, dzięki wielkie za tekst i uświadomienie mnie! Do tej pory nie wiedziałem, że są takie możliwości.
Koralina
Nie ma za co! Są takie cuda, można żądać od każdej. nawet taniej linii zwrotu 🙂
łukasz kędzierski - podróże i fotografia
Bardzo pomocny wpis. Oczywiście, że warto występować o swojej – nawet dla zasady.
Koralina
Dzięki! Wychodzę z tego samego założenia 🙂
Karina Wawrzczyk
Karolina, czy mogłabyś nam pomóc? Mamy problem z Ryanair’em … właśnie odwołali nam lot z Aten z powodu strajku … chodzi nam o formularz/ list do Ryanaira do Irlandii
Bylibyśmy wdzięczni za pomoc
Pozdr
Karina
Koralina
Jak my wysyłaliśmy do nich list, to żadnego formularzu nie było, więc opisaliśmy sytuację dokładnie i dołączyliśmy wszystkie paragony (kopie!). Wystarczyło. Nie wiem, być może teraz coś mają – musielibyście poszukać na stronie, a najlepiej na lotnisku, w informacji (jeśli Wam się to przydarzyło na lotnisku) poprosić o taką kartkę z zasadami postępowania w przypadku odwołania lotu dla Ryanaira – tam powinien być adres do nich oraz Wasze prawa. Jeśli dostaliście mail, przewoźnik ma obowiązek dołączyć konwencję praw pasażera, gdzie macie opisane, jak i kiedy możecie się starać o zwrot. Wtedy adresu do wysyłki trzeba poszukać na ich stronie, chyba że napisali w mailu. Jakbyś miała jeszcze jakieś pytania, pisz śmiało! 🙂
Karina Wawrzczyk
Bardzo Ci dziękuję i pozdrawiam 🙂
Polka Kilo
Ryanair Made Simple ! 🙂
Droga Koralinciu! Wszystko świetnie tu opisałaś 🙂 Ryanair ostatnio zmienił strategię i nie jest już tak tragicznie 🙂
zapraszam do siebie!
http://www.polkakilo.blogspot.com
Koralina tropi przygody
Dzięki:) Jeśli zmienił na lepsze, to super! A jak to teraz wygląda?
Salon
Witam,
trafiłem na tego bloga szukając rozwiązania właśnie w sprawie zaczerpnięcia informacji odnośnie zwrotów kosztów za hotel i wyżywienie w związku z odwołanym lotem Ryanair z Rzymu (Ciampino) 12.12.14 z powodu strajków. Z ciekawości zapytam co się zmieniło na korzyść bo na stronie ryanair za dużo się niestety nie dowiem w tej sprawie a w zasadzie nic (chyba że strony z adekwatną treścią są tak poukrywane że nie mogę ich znaleźć) nie mogę również odszukać żadnego formularza gdzie będę mogł przesłać skany rachunków i napisać prośbę o zwrot. Link do formularza na stronie http://www.ryanair.com/pl/pytania/czat-na-zywo-z-ryanair/ (który jeszcze do niedawna pozwalał umieścić treść teraz wygląda tak: http://frd.ie/help/ z czego po jego wypełnieniu przychodzą automatyczne wiadomości na e-mail kierujące do działu FAQ. Także jeszcze raz zapytam w jakieś kwestii Ryanair zmienił się na lepsze, bo że zmienił/utrudnił strategię w związku ze zwrotem kosztów to na pewno się zgodzę. Pozostaje mi chyba tyko średniowieczna metoda wysłania listu wraz z kopią rachunków ;/, Pozdrawiam.
Karolina
Ryanair nie chce, żeby się upominano o zwroty, w związku z czym sprawy nie ułatwia 🙂 Jeśli nie uda się za pomocą formularzy, to pozostaje poczta tradycyjna i strategia taka, jak opisałam w punktach:) Pozdrawiam i życzę powodzenia!
Salon
Udało mi się przesłać formularz wraz ze skanami rachunków (ciekawi mnie tylko dlaczego wymagają jednej waluty (mam rachunki i w EU i PL) jak przykładowo musiałem zmienić miasto przylotu i za bilet PKP do mojego miasta zapłaciłem przecież w PL, tak samo jak za taxi itp. mimo wszystko je zamieściłem), ale i tak jestem pozytywnie zaskoczony tym formularzem, no nic zobaczymy… dzięki Karolina;)
Salon
Odzywam się po dłuższym czasie żeby tylko napisać iż otrzymałem dokładnie wszystko co wskazałem w rachunkach (łącznie z tax:)
Koralina
Ooo, no i świetnie! Warto walczyć o swoje! 🙂
barbara
A zwrotu dokonali po przewalutowaniu złotówek na euro na konto w euro? czy przy podaniu obu kont (w zł i euro) zwracają w tej walucie co było płacone?
Koralina
Zwrot przysłali tradycyjną pocztą – na czeku. Spieniężenie tego czeku to była prawdziwa udręka, bo polskie banki już nie za bardzo chcą to robić. W końcu udało nam się to zrobić, ale koszt był dość wysoki – niewiele więc zostało ze zwrotu Ryanaira… Być może poszli już po rozum do głowy i w dobie szybkich przelewów internetowych robią to od razu i mądrzej… Mam nadzieję 🙂
barbara
dzięki za odpowiedź, zobaczymy czy zmienili strategię, wysłałam wszystko i powiedzieli że mają 30 dni na odpowiedź. W formularzu się nie zmieściłam, więc wysłałam jakby list wyjaśniając sytuację. Podałam nr konta w złotówkach i w euro bo rachunki były w obu walutach. Czekam więc z niecierpliwością, nie tyle na pieniądze, co ogólnie na odpowiedź 😉
Koralina
No i świetnie! Daj proszę znać, jak się skończyło, bo sama jestem ciekawa, czy wciąż oddają na czekach czy już bardzo po ludzku 🙂 Powodzenia!
barbara
hmm utrudniają jak tylko mogą… miesiąc czasu jak podano mi gdzie mam wysłać formularz, mieli na odpowiedź 30 dni, więc dziś pytam na czacie dlaczego nie mam odpowiedzi, powiedziano mi że nie ten formularz!! wysłałam drugi, mają 15 dni… darowałam sobie wymienianie wydatków za jedzenie, zaznaczyłam tylko noclegi i transport.. koszmar jakiś. Nie odpowiedzą bo nie tez formularz…
Koralina
Oj, to jeszcze gorzej niż my mieliśmy… Trzymamy kciuki, żeby się w końcu udało!
barbara
odpowiedź taka, że lot odwołany niezależnie od nich (co sama zaznaczyłam w piśmie, bo nie domagałam się odszkodowania, ale zwrotu poniesionych kosztów związanych ze zmianą) i że w związku z tym żadne zwroty się nie należą…. Brak słów
Koralina
Faktycznie brak słów… Dziwne, bo nasz lot był również odwołany ze względu na strajk, więc przyczyny niezależne od nich, ale zwrócili… Może zmienili politykę. Tak czy siak, bardzo nieładnie!
barbara
Koralina! przeczytałam jeszcze raz Twój wpis, i po tej negatywnej odpowiedzi od Ryanaira na formularz, zebrałam wszystko i wysłałam pocztą – doszło do nich w piątek (sprawdziłam, bo wysłałam poleconym) a wczoraj była już na mailu odpowiedź, że zwrócą pieniądze w ciągu 21 dni!! dochodzę do wniosku, że liczą na zniechęcenie ludzi, to było moje trzecie podejście, być może wielu rezygnuje bo jednak trochę czasu trzeba poświęcić. Kwota co prawda nie duża, ale satysfakcja ogromna 😀 dziękuję za Twój wpis i porady!!!
Koralina
No i bardzo dobrze! Gratuluję wytrwałości i zawziętości, ale z nimi chyba tylko tak trzeba! 🙂
JanO
Ciekawy pomysł chociaż i tak lepiej żeby nie było takich kłopotów
Anna Maria Magdalena
Bardzo przydatne informacje! Sama często latam Ryananir’em, więc gdyby coś poszło nie tak (odpukać!), będę już wiedziała co robić! 🙂
Anna Maria Magdalena
* Ryanair’em oczywiście 🙂
koralinatropiprzygody
Oby jednak nie musiała się przydać!:)
Podróże
Ja podróżując tanimi liniami doświadczałem z kolei dość częstych spóźnień
koralinatropiprzygody
To może ja miałam wyjątkowe szczęście, bo na spóźnienia rzadko narzekałam.
tomek
Nigdy nie wziąłem tego pod uwagę, ale faktycznie niezły niewypał byłby zwłaszcza, kiedy połączenie stanowiło element jakiejś większej układanki 🙂 Wpis zapisuje, możliwe, że kiedyś się przyda…
koralinatropiprzygody
Lepiej niech się nie przydaje!:)
Monaleasa
Zapiszę sobie ten post w zakładkach, nigdy nie wiadomo co się może w życiu przydać. Oby nie musiało 😉
koralinatropiprzygody
No właśnie, oby nie musiało! Ale wiedzieć dobrze:)
Byłem tu. Tony Halik.
Przydatny wpis. Im więcej takich, tym bardziej świadomymi podróżnikami będą Polacy.
Pozdrawiam!
A tutaj do pobrania plik z formularzem do zgłaszania reklamacji do ULC:
http://www.ulc.gov.pl/_download/kopp/formularz_skargi.pdf
koralinatropiprzygody
Dzięki za miłe słowa i za formularz, bo ten też przydatny! 🙂
mama
piwo , pamiątki ze sklepiku – logiczne , zwrotu nie ma. Co ze stresem powrotu i czasem poświęconym na zwrot kosztów / jaka nagroda ?/- jeśli nawet przeproszą – wypadało by.
lMdm
Bardzo pomocne. Będę wiedziała, co robić, albo gdzie odesłać poszkodowanego. Moi już w Wiedniu 🙂
koralinatropiprzygody
Cieszę się, mam nadzieję jednak, że się nigdy nie przyda! 🙂